De la începuturi și până în prezent, Mercedes Clasa G a rămas aproape identică, cu doar câteva detalii de caroserie modificate. Desigur, a ținut pasul cu vremurile în ceea ce privește tehnologia, motorul și echipamentul de siguranță, dar designul unghiular a rămas neschimbat. Dar indiferent de asta, sau tocmai din această cauză, Mercedes Clasa G este atât de unică. Și așa va rămâne.
Sunt puțini iubitori de mașini off-road care nu consideră Mercedes G-Class ca fiind vehiculul suprem din această categorie foarte populară. Aspră la exterior, dar adesea foarte luxoasă la interior, Mercedes Clasa G a atras de la bun început atenția tuturor celor care știu să se bucure de aventurile de pe asfalt. Acest off-roader este special în lumea auto din mai multe motive, dar mai ales datorită faptului că a rămas aproape neschimbat de-a lungul carierei sale mai mult decât de succes și, datorită robusteții și conceptului său, este încă clasat printre cele mai bune off-road și vehicule rutiere din lume.
Știm cu toții cât de mult se schimbă industria auto de la an la an și câte modele au „defilat” în toți acești ani, cu toate acestea, există într-adevăr doar un număr mic de mașini care au intrat în rândurile legendelor în timpul ciclului lor de producție. Și exact așa este și cu Mercedes-Benz clasa G, care a depășit toți concurenții prin calitate, devenind unul dintre cele mai bune vehicule off-road ale erei recente, iar Mercedes aproape că a dublat de patru ori planul ciclului de producție de zece ani.
O idee iraniană și un partener austriac
Dar pentru a înțelege mai bine fenomenul acestui clasic, trebuie să ne întoarcem la piața auto de la începutul anilor șaptezeci ai secolului trecut și să ștergem praful de pe cărțile de istorie. Și anume, când am vorbit despre vehicule de teren, ne-am gândit doar la Jeep, Land Rover și Toyota Land Cruiser. Cu toate acestea, acea categorie de vehicul însemna de obicei un scop militar sau strict de afaceri. Observați că produsul german lipsea? În Stuttgart, încă din 1972, ei plănuiau un proiect de mașini off-road care să combine posibilitățile de producție pe scară largă și o calitate demnă de reputația Mercedes-Benz. Ideea a fost inițiată de Shah Mohammad Reza Pahlavi, pe atunci acționar majoritar al Mercedes-Benz, și a susținut-o imediat cu o comandă pentru 20.000 de vehicule. Cu toate acestea, Shah nu a văzut începutul producției în serie din cauza revoluției din țara sa.
Datorită ocupării propriilor capacități, Mercedes-Benz și-a găsit un partener pentru producția clasei G într-o unitate specializată din Austria. Steyr-Daimler-Puch AG, cea mai veche companie de automobile care a supraviețuit din Austria, era cunoscută pentru SUV-urile Haflinger și Pinzgauer. Partenerii au decis să investească împreună 100 de milioane de mărci germane în construcția unei noi unități cu o suprafață de 40.000 de metri pătrați, unde vor angaja în curând 800 de muncitori.
În timpul lucrărilor de construcție a fabricii, care au durat până în 1979, inginerii celor doi parteneri au lucrat intens la dezvoltarea viitorului model G. În timpul procesului de dezvoltare s-au speculat diverse nume de mașini precum Askari sau Explorer, iar în final a rămas doar unul simplu – G (Geländewagen – vehicul de teren). Trebuie remarcat aici că pe teritoriul Austriei, Elveției și țărilor din Blocul de Est, mașina a fost vândută cu sigla Puch, iar pe alte piețe ca Mercedes-Benz.
La definirea sarcinii, Mercedes a stabilit cerințe clare: mașina trebuie să fie utilizabilă pe toate tipurile de teren, oferind în același timp o călătorie plăcută pe drumuri asfaltate, și trebuie să fie simplă în ceea ce privește întreținerea și reparațiile. Primul model de design din lemn a fost prezentat deja la începutul anului 1973, iar prototipul metalic a fost gata un an mai târziu. Designul caroseriei a fost unic în lumea auto, cu forma sa obișnuită, cu multe unghiuri. Și în timp ce tehnologia de antrenare, cutiile de viteze și motoarele s-au schimbat de-a lungul timpului, designul caroseriei a rămas aproape același.
Cinci caroserii, motoare pe benzină și diesel
În cele din urmă, pe 10 februarie 1979, primele exemple ale noii Mercedes Clasa G au ieșit de pe liniile de producție. Mașina a avut premiera mondială în aceeași lună, când a fost prezentată reprezentanților presei adunați din sudul Franței. Mercedes afirmă că mașina a lăsat o impresie generală extrem de pozitivă jurnaliştilor, care sunt cu adevărat greu de mulţumit . Au fost oferite două ampatamente și cinci stiluri de caroserie: complet închis, fără geamuri laterale, cu ampatament lung (2.850 mm), cu geamuri laterale și patru uși și o versiune deschisă și închisă cu două uși (ampatament de 2.400 mm).
În ceea ce privește motorizările, următoarele versiuni ale Clasei G au fost disponibile la începutul vânzărilor:
- 240 GD cu un motor diesel cu 4 cilindri cu o putere de 72 CP
- 300 GD cu un motor diesel cu 5 cilindri cu o putere de 88 CP
- 230 G cu un motor pe benzină cu 4 cilindri cu o putere de 90 sau 102 CP
- 280 G cu un motor pe benzină cu 6 cilindri cu o putere de 150 CP
Toate aceste modele aveau standard o transmisie manuală cu patru trepte, cu opțiunea de a activa tracțiunea integrală permanentă.
Clienții puteau alege între cinci culori de caroserie, iar pe lângă cea civilă era disponibilă și o versiune militară. Interiorul în primele versiuni a fost destul de spartan, dar totuși rafinat ergonomic. Panoul de bord a constat dintr-un vitezometru, un turometru și un indicator al informațiilor de bază de service. Servodirecția, becurile cu halogen sau ceasul de pe tabloul de bord sunt tratate ca echipamente suplimentare, cu o taxă suplimentară. Până la urmă, cea mai echipată versiune a clasei G cu steaua Mercedes a stat ca o clasă S!
Extinderea ofertei și echipamente mai bogate
Mercedes Clasa G a cunoscut primele schimbări evolutive deja în 1981. Apoi, oferta includea o transmisie automată, aer condiționat, un rezervor suplimentar de combustibil cu un volum de 16 l în spatele vehiculului, o deschidere pe acoperiș pentru zonele mai calde și o plasă de protecție. pentru luminile principale. Din fabrică a fost oferită și instalarea unui troliu, a unui hardtop pentru versiunea cabrio, precum și a unui container universal pentru portbagaj. Pentru nevoi comerciale, a fost oferită și ca upgrade instalarea unui antrenament pentru pornirea generatoarelor sau a pompelor hidraulice la un cost suplimentar.
Din 1982, modelul 230 G a fost înlocuit cu 230 GE, iar puterea motorului a crescut datorită injecției mecanice directe de la 90/102 CP la 105/125 CP. Este introdus și un convertor catalitic, iar fanii decorațiunilor suplimentare ale mașinii pot alege dintr-o listă mai mare de accesorii. Clasa G ar putea fi astfel echipată cu scaune Recaro, încălzire suplimentară, un rezervor suplimentar de lichid pentru spălarea geamurilor, cauciucuri mai late cu jante de aluminiu.
Între 1979 și 1982, cea mai populară versiune a fost cea cu patru (cinci) uși și cea cu acoperiș de pânză, iar versiunile civile au depășit cu mult nevoile militare. De exemplu, abia în 1988 armata germană a trecut de la VW Iltis la clasa militară G numită Wolf. Cu toate acestea, clasa G Mercedes-Benz s-a dovedit a fi foarte utilizabilă și în sport. În 1983, Jacky Ickx și Claude Brasseur au intrat pe un 280 GE modificat în Raliul Paris-Dakar și au câștigat primul loc.
Mercedes Clasa G devine o mașină pentru gurmanzi
Mercedes Clasa G a primit de la an la an din ce în ce mai multe echipamente adecvate, care au fost preluate de la alte vehicule Mercedes. Pentru a zecea aniversare a producției în 1989, Mercedes a prezentat modelul exclusiv 230 GE Classic într-o ediție limitată de doar 300 de exemplare. Privind situația pieței, Mercedes a conștientizat la sfârșitul anilor 1980 că clasa G, cu caracteristicile și echipamentele sale, trebuia să fie din ce în ce mai adaptată utilizării civile. Rezultatul a fost prezentarea liniei 463 în 1989, unde interiorul a fost complet schimbat.
Au fost instalate scaune și tapițerie mai confortabile, consola centrală are un aspect mai modern și de înaltă calitate cu detalii din lemn real, există și o selecție mai mare de culori ale caroseriei și mai multe detalii la exterior care i-au dat un aspect mai izbitor. . Este oferit ABS, iar pentru prima dată clasa G are și airbag-uri. Cel mai puternic model a fost 300 GE, ai cărui 171 CP oferă acestui SUV o performanță de neimaginat până atunci. În paralel cu primul facelift din 1992, la Graz, de pe liniile de producție iese cea de-a 100.000-a copie a legendei, care este acum echipată cu control de croazieră, capac roată de rezervă din oțel inoxidabil, detalii din lemn de alun în interior.
Liniei 460 îi urmează 461, care este destinată în primul rând nevoilor comunale, datorită performanțelor sale spartane destinate condițiilor mai dificile de utilizare. În 1993, Mercedes-Benz a prezentat un nou model special 500 GE din linia 463, care are un motor V8 de 241 CP, preluat din clasa S. Ediția de 500 de exemplare reprezintă cea mai luxoasă versiune a clasei G din istorie până în acel moment. Mercedes a schimbat apoi și modul de marcare a modelelor din această clasă. În locul lui 300 GE, modelul se numește acum G 300, turbodieselul 350 GD devine G 350 TD, iar modelele G 200, G 230 și G 300 au fost produse doar pentru export.
SUV etern
Și am putea continua așa la nesfârșit, dar cel mai important este că Mercedes Clasa G este încă la noi și că devine din ce în ce mai luxoasă și mai puternică în fiecare an. Pur și simplu, ea a fost cea mai bună și unică în toți acești ani și așa va rămâne. Cât de amuzant sună astăzi că planul inițial al Mercedes-Benz era ca noul SUV să aibă un ciclu de piață de cel mult zece ani. Acum are 37 de ani și va fi în continuare alături de noi pentru că, din câte se știe, Daimler AG intenționează să producă această mașină până în 2027.