A patra generație a popularului model japonez are un motor pe benzină de un litru de 72 CP.
Da, suntem siguri că credeți că acest titlu nu are prea mult de-a face cu o mașină, dar are! Și anume, se știe că unele lucruri nu au sens sau nu au vreo legătură, dar sunt oameni care nu cred așa. Aceștia găsesc conexiuni și chiar numeroase inspirații în locuri neașteptate. La fel a fost și cu designerul șef al exteriorului noului Toyota Yaris. El a fost însărcinat de managerul șef de proiect al noului Yaris să creeze un aspect de mașină care să-i amintească de fasolea neagră japoneză, așa-numita “kuromame”.
Lista noastră este sus!
Observând volumul, proporțiile și forma solidă rotunjită a kuromama și apoi combinând elementele de design ale sculpturii taurului, care emană o putere inepuizabilă în fiecare mișcare, el a venit cu designul noului Yaris. Lucrul suplimentar interesant despre toate acestea este că numele designerului principal de exterior este Mario Majdandžić.
Dar să revenim la ceea ce este important astăzi – noul Yaris. Cu siguranță sunt mulți care vor spune că noul Yaris nu este prea nou pentru ei, că este aproape la fel cu cel precedent. Nu, este o mașină complet nouă, care, desigur, are câteva mici legături de design cu modelul pe care îl trimite la o pensie binemeritată. Noul Yaris este complet nou. A fost utilizată Toyota New Global Architecture (TNGA) și a fost introdusă platforma modulară GA-B, care va sta la baza unui număr de modele noi în viitor. Platforma GA-B este cheia pentru performanța dinamică îmbunătățită a lui Yaris, deoarece îi oferă un centru de greutate coborât și o rigiditate mult mai mare a caroseriei. Noul Yaris este cu o jumătate de centimetru mai scurt decât precedentul, înălțimea a fost ușor redusă și, în același timp, ampatamentul și lățimea au fost mărite. Rezultatul este cu siguranță o performanță mai impresionantă, indiferent din ce parte te uiți la ea. Așadar, noul Yaris are 394 de centimetri lungime, iar ampatamentul a fost mărit cu 50 mm, ceea ce va fi resimțit de pasageri din cauza spațiului crescut al cabinei.
Platforma GA-B a permis o reducere cu 4 cm a înălțimii totale, în timp ce o creștere a lățimii vehiculului cu 5 cm și o lățime suplimentară de 5,7 cm a ecartamentului roților au contribuit la poziția generală joasă, largă și puternică a mașinii. Au fost reduse și surplosivele din față și din spate, față cu 1 cm (80 cm) și spate cu 4,8 cm (58 cm). Acest lucru subliniază și mai mult dimensiunile generale compacte și a fost obținută cea mai mică rază de viraj (4,9 metri) din clasă, ceea ce este ideal pentru deplasarea pe străzile orașului și pentru parcarea în spații înguste.
Mai puțin înseamnă mai mult
Partea din față a vehiculului este decorată cu o grilă mare a radiatorului și, ca de obicei, o siglă Toyota plasată central. Aspectul dinamic este accentuat prin tragerea stâlpului din față înapoi (care îmbunătățește și vizibilitatea în față a șoferului) și prin creșterea lungimii capacului motorului. Noile ansambluri de lumini au tehnologie LED și includ indicatoare de direcție care alternează cu luminile de zi. Luminile principale se extind spre roțile din față și astfel dau o impresie puternică, reducând în același timp vizual lungimea surplombării față. În funcție de pachetul de echipamente și de motorul selectat, sunt disponibile roți de 15, 16 sau 17 inch.
Conceptul de „mai puțin este mai mult” continuă și în cabina pasagerilor. Interiorul aduce o calitate superioară a manoperei și spațiu sporit. Poziția scaunului șoferului a fost schimbată, iar pentru a crește vizibilitatea, bineînțeles cu o mai mare plăcere de a conduce. Scaunul a fost mutat înapoi cu 6 cm (mulțumită căruia a fost îmbunătățită și distribuția masei în mașină). În plus, poziția șoldului a fost coborâtă cu 2,1 cm, rezultând o poziție de condus mai dinamică, dar oferind și mai mult spațiu pentru cap în cadrul înălțimii totale reduse a mașinii. Volanul este ridicat la șase grade față de verticală. Capacitatea de a regla adâncimea volanului a fost mărită, astfel încât acum este posibil să îl trageți cu 7,7 cm mai aproape de șofer.
Vizibilitatea a fost maximizată prin plasarea panoului de instrumente mai jos și mutarea stâlpului A din față înapoi. Scaunele din față au fost deplasate spre exterior, astfel încât există mai mult spațiu între șofer și pasager, cu 2 cm în plus. Airbagurile centrale sunt acum amplasate acolo, pentru a crește siguranța. Acestea sunt instalate ca echipament standard și se deschid în cazul unei coliziuni laterale pentru a preveni ciocnirea între șofer și pasager. Impresia de calitate a crescut și ea, așa că armăturile sunt acum moi la atingere. Sunt folosite și ornamente moi ale ușilor, consola din față este mai largă și există, de asemenea, o umbră inferioară pentru panoul de instrumente, precum și o jantă pentru volan sport cu diametru mai mic. Volanul are acum noi întrerupătoare auxiliare fiind realizate din materiale și mai bune. Distragerea atenției șoferului este redusă la minimum datorită aspectului panoului de bord cu două indicatoare mari și un afișaj multifuncțional TFT între ele, un ecran tactil central la îndemână, care oferă o imagine clară de înaltă rezoluție și o opțiune de ecran virtual.
Hibrid de a patra generație
Noul Yaris folosește cea mai recentă tehnologie, aceasta fiind a patra generație a tehnologiei hibride Toyota, și introduce noi componente concepute pentru a fi compacte, ușoare și eficiente. Acest lucru a dat lui Yaris primul său motor TNGA. Pentru echipa de proiectare, accentul s-a pus nu doar pe crearea unui sistem mai eficient, ci și pe creșterea plăcerii de a conduce pe care o oferă mașina, adaptându-se în același timp la drumurile europene.
Eficiența totală este crescută cu 20%, ceea ce este de obicei atins în detrimentul performanței. Cu toate acestea, puterea este mărită cu 16%, astfel încât puterea totală a sistemului este acum de 116 CP, cu o îmbunătățire a accelerației de 0-100 km/h cu 15%. Așadar, noul Yaris durează acum 9,72 secunde până la „o sută”, iar răspunsul la apăsarea pedalei de accelerație este mai rapid.
A fost utilizată o nouă baterie litiu-ion mai puternică, ceea ce a contribuit la faptul că capacitățile Yaris de a conduce exclusiv cu energie electrică au fost îmbunătățite semnificativ. Acum poate atinge o viteză de până la 130 km/h, iar capacitatea de a conduce cu propulsie electrică în traficul urban a fost, de asemenea, crescută. Emisia de CO2 este redusă la 85 g/km, iar valoarea consumului de combustibil conform ciclului mixt al WLTP este de 3,7 l/100 km, ceea ce reprezintă o reducere de 20%.
Echipa de ingineri a fost hotărâtă să abordeze cea mai frecventă plângere adresată Toyota de șoferi Yaris Hybrid. Este vorba despre accelerație la depășiri la viteze de autostradă (accelerația de la 80 la 120 km/h se scurtează cu două secunde, la 8,1 secunde). Oferă o accelerație mai bună la viteze mai mici, de exemplu atunci când conduceți printr-un sens giratoriu, și o accelerație mai liniară, naturală, atunci când conduceți pe un drum deschis și întortocheat, pentru a spori plăcerea de a conduce.
Îmbunătățirea tehnologiei
Fiecare dintre cele patru componente principale ale sistemului hibrid contribuie la îmbunătățirea caracteristicilor de conducere ale noului Yaris. Acestea sunt noul motor Hybrid Dynamic Force, noua baterie litiu-ion, noua transmisie hibridă și unitatea de gestionare a puterii. Toate aceste ansambluri au fost dezvoltate folosind filozofia TNGA, datorită căreia s-a realizat un design eficient și ușurința unei producții în cantități mari.
Noul motor hibrid pe benzină este din aceeași familie de motoare TNGA ca și motorul de 2 litri, în patru cilindri, instalat pe modelele Corolla și C-HR. Are o cursă lungă, un raport de compresie de 14:1 și o ardere rapidă cu un control mai bun al temperaturii și presiunii. Acest lucru contribuie la eficiența termică extrem de ridicată – 40% – datorită căreia este utilizat mai mult din potențialul energetic al fiecărei picături de combustibil. Ca toate celelalte motoare hibride Toyota, folosește procesul Atkinson, unde supapa de admisie este deschisă mai mult timp, întârziind astfel cursa de compresie. Acest lucru îmbunătățește eficiența și reduce consumul de combustibil, dar reduce și puterea. În ciuda acestui fapt, noul motor are o putere maximă de 93 CP (68 kW) și un cuplu maxim de 120 Nm la un număr mai mic de rotații (3600 rpm).
Configurația cu trei cilindri aduce avantaje și în ceea ce privește zgomotul. Funcționând la 4.000 rpm, performanța este aceeași ca un motor cu patru cilindri la 3.000 rpm, oferind mai multă putere și cuplu, dar cu o funcționare mai silențioasă. Transmisia este o transmisie automată e-CVT – o transmisie variabilă electrică continuu – care permite accelerarea liniară și funcționarea mai silențioasă. Sistemul hibrid din noul Yaris are două motoare sau generatoare electrice (MG) – MG1 și MG2. MG2 este conectat la roțile din față și poate fi folosit ca sursă de energie pentru propulsarea vehiculului. Numărul de rotații ale motorului electric la care puterea poate fi transmisă la roți determină viteza maximă pe care o poate atinge mașina cu propulsia electrică (EV), motiv pentru care MG2 este crucial pentru manevrarea electrică a mașinii. MG1 este folosit pentru a porni motorul pe benzină și pentru a genera energie electrică pentru a încărca bateria.
Baterie hibridă litiu-ion
Yaris dispune acum de o baterie hibridă litiu-ion, a cărei tensiune a crescut de la 144 la 177,6 V. Numărul de articole a fost redus, de la 120 la 48. Fluxul electric a fost îmbunătățit semnificativ, cu 100% la intrare, la baterie sau 50% la ieșire. Cu o densitate semnificativ mai mare a electricității, bateria este mai mică și mai ușoară, având până la 12 kg. Datorită dimensiunilor reduse, acesta poate fi amplasat sub banchetele din spate, împreună cu bateria, care eliberează spațiu în portbagaj. Tehnologia bateriei cu litiu-ion creează un flux electric mai bun, fapt care reprezintă elementul cheie pentru a obține performanțe puternice în conducerea electrică în oraș.
Transmisia hibridă complet nouă este mai mică și mai ușoară, cu motoarele/generatoarele electrice montate pe arbori diferiți în loc să fie unul în spatele celuilalt, reducând lățimea ansamblului cu aproximativ 37 mm. MG2 are o nouă bobină statorică segmentată, datorită căreia ansamblul este mai compact. Puterea sa este de 59 kW, iar cuplul este de 141 Nm pe roțile din față la maximum 17.000 rpm. Avantajul cheie este o creștere mare a performanțelor, astfel încât acum motorul pe benzină poate sta pe loc, iar vehiculul se poate deplasa exclusiv cu propulsie electrică cu o viteză de până la 130 km/h. Această cutie de viteze are, de asemenea, o nouă pompă de ulei cu angrenaje care asigură lubrifierea angrenajelor și motorului electric/generatorului 2.
Unitatea de control a puterii
Unitatea de control a puterii gestionează un curent de 100 A, schimbând 177 V de la baterie la 580 V și folosind controlul tranzistorului din invertor pentru a se transforma din curent continuu în curent alternativ. Eficiența tranzistorului este afectată de managementul termic din circuit. Și anume, atunci când sunt așezate vertical, este posibil să le răcești pe ambele părți, astfel încât este posibilă o gestionare mai precisă a căldurii și, astfel, o frecvență mare a curentului – de până la 10.000 de ori pe secundă. Astfel, eficiența sistemului și transferul de energie electrică către motorul electric au fost semnificativ crescute. Un transformator din unitatea de control al puterii transformă 177 V de la bateria hibridă la 12 V pentru a alimenta unitățile auxiliare ale mașinii.
Dispozitivul Power Split este în centrul sistemului hibrid și gestionează interacțiunea circuitelor. Acesta permite mașinii să acționeze ca un hibrid paralel, cu MG2 conducând mașina pe cont propriu sau cu participarea unui motor hibrid pe benzină.
Noul Yaris este disponibil cu un motor pe benzină de 1,5 litri și o transmisie manuală cu șase trepte sau o transmisie variabilă continuu (W-CVT) cu cursă lungă – W (gamă largă) – în prima treaptă de viteză. Este practic același nou motor cu trei cilindri care face parte din sistemul hibrid. În comparație cu motoarele supraalimentate cu cilindree mică ale concurenților săi, oferă emisii scăzute și consum redus de combustibil. Un motor pe benzină de 1 litru, în trei cilindri, similar celui instalat în generația anterioară Yaris, este disponibil și ca model de intrare în noua gamă Yaris.
După cum am menționat deja, prima aplicație a platformei GA-B a noii arhitecturi globale a Toyota (Toyota New Global Architecture) aduce avantaje cheie în ceea ce privește caracteristicile de condus, stabilitate și confort de condus. Rigiditatea corpului a fost crescută cu până la 37%. S-a obținut un centru de greutate mai scăzut și o distribuție îmbunătățită a masei, ceea ce contribuie la o mai bună manevrabilitate și stabilitate.
Rigiditatea torsiunii crescută
Platforma GA-B a noului Yaris – inclusiv șasiul și grupul de propulsie – are cu 37% mai multă rigiditate la torsiune, ceea ce o face să fie la cel mai bun nivel din segmentul său. Acest lucru a fost realizat printr-o serie de întăriri ale caroseriei, un tablou de bord mai rigid și o utilizare mai mare a sudării și lipirii prin puncte în construcția mașinii în sine.
Construcția suspensiei este crucială pentru caracteristicile dinamice ale mașinii. Una dintre cele mai importante aplicații ale filozofiei TNGA este asigurarea faptului că fiecare model nou se bucură de beneficiile setărilor optime. Yaris are un aspect complet nou, cu bare MacPherson în față care sunt setate într-un unghi diferit, provocând mai puțină frecare în acțiunea lor. Partea superioară a amortizorului servește aici ca suport pentru volan, în timp ce modificarea unghiului de suspensie a permis o mai bună aranjare a amortizoarelor și a arcurilor, ceea ce a redus vibrațiile.
Arcul de torsiune din spate este cu 80% mai rigid, iar rigiditatea de rulare a fost crescută cu peste 80%, reducând ruliu în viraje și, în general, îmbunătățind agilitatea mașinii. Creșterea rigidității suspensiei a făcut posibilă utilizarea arcuri mai moi. Cu echilibrul îmbunătățit al șasiului față/spate, s-a obținut un confort sporit de condus.
Arhitectura platformei și partea superioară a corpului sunt proiectate pentru a reduce zgomotul din cabină. Inginerii au recunoscut locurile în care zgomotul pătrunde cel mai mult – tabloul de bord și podelele – și și-au ajustat construcția pentru a izola zgomotul extern.
Echipament bogat
Toyota se așteaptă ca 60% din vânzări să fie modele cu niveluri mai mari de echipamente. Acesta include „centrul de greutate” Mid+ al gamei – Elegant, care are un aspect clasic, și Style, care are un profil mai tineresc și mai dinamic. În întreaga gamă, echipamentul standard include Toyota Safety Sense, o cameră de retrovizoare și o frână de parcare electronică. Opțiunile includ alertă de trafic din spate cu frânare automată care facilitează ieșirea și parcarea, monitorizarea punctului mort și sonarul inteligent pentru detectarea obstacolelor.
Noul Yaris este singurul model din segmentul B care oferă opțiunea unui ecran virtual color de 10 inch. Acesta proiectează informații cheie pe baza parbrizului, în câmpul vizual al șoferului, în conformitate cu conceptul „mâinile pe volan, ochii pe drum”. Datele afișate includ viteza vehiculului, avertismente de siguranță (legate cu sistemul Toyota Safety Sense), instrucțiuni de navigare și informații multimedia. Șoferul poate alege ce informații dorește să vadă prin meniul de setări de pe afișajul multifuncțional.
Exemple de caracteristici Premium care pot fi comandate pentru noul Yaris includ un sistem audio Premium JBL cu opt difuzoare, o jantă încălzită a volanului și iluminarea ambientală albastră a cabinei în zona picioarelor, ornamentele ușilor și consola centrală. Este disponibil și un pachet cu un set de lumini LED, inclusiv lumini de ceață.
Conexiune simplă
Toate versiunile noului Yaris permit integrarea simplă, wireless a smartphone-ului prin Apple CarPlay și Android Auto, ceea ce permite utilizatorului să acceseze cu ușurință aplicația preferată în timp ce folosește ecranul central de control multimedia de 8 inch.
Serviciile online utile pot fi accesate cu aplicația MyT de la Toyota. Caracteristicile includ informații practice și utile Toyota, o funcție „găsește-mi mașina” și ghidare „de la ușă la ușă”, care oferă indicații pas cu pas dacă nu poți parca la destinație. „Trimite la mașină” permite șoferului să planifice o călătorie chiar și atunci când nu este cu vehiculul său și să trimită acel plan către sistemul de navigație din vehicul. Această aplicație înregistrează și date de condus, astfel încât este posibil să citiți ulterior date precum kilometrajul, viteza și accelerația. MyT poate trimite, de asemenea, mementouri pentru întreținerea regulată a mașinii. Un încărcător wireless pentru smartphone este disponibil și pentru noul Yaris. Măsurând 15 x 8 cm, este suficient de mare pentru a se potrivi cu cea mai recentă generație de dispozitive mobile.
Toyota Yaris are o moștenire impresionantă de siguranță; de exemplu, modelul de a doua generație a fost primul model din clasa sa care a obținut cinci stele la testul de siguranță Euro NCAP, care este cel mai respectat din industria auto europeană. Beneficiile tehnologiilor mai avansate de evitare a coliziunilor și de asistență a șoferului sunt puse la dispoziție odată cu introducerea Toyota Safety Sense în întreaga gamă ca echipament standard în 2017 – un alt segment.
Noul Yaris ridică siguranța unei mașini mici la cel mai înalt nivel și este echipat să fie cel mai sigur model din segmentul său. Cea mai mare forță a acestuia este rigiditatea semnificativ crescută a caroseriei, care este un beneficiu direct al noii platforme GA-B și un mare pas înainte în sistemele care alcătuiesc ansamblul Toyota Safety Sense. Noul Yaris, datorită modulului de colectare a datelor, se bucură de confortul sistemului eCall, care apelează automat serviciile de urgență la locația vehiculului în cazul unei coliziuni severe.
Toyota Safety Sense
Deși de dimensiuni reduse, noul Yaris se bucură de toate avantajele celor mai noi sisteme avansate de asistență a șoferului (Advanced Driver Assistance Systems – ADAS). În calitate de lider dovedit în clasa sa în ceea ce privește siguranța activă, Yaris merge acum și mai departe. Dispune nu numai de ultima generație de numeroase funcții, ci și adoptă o întreagă gamă de funcții care apar pentru prima dată la Toyota.
Pachetul Toyota Safety Sense pentru noul Yaris oferă mai multe funcții decât orice model actual Toyota sau oricare dintre concurenții săi din segmentul B. Acesta include un sistem de protecție pre-coliziune cu detectarea vehiculului, detectarea pietonilor (zi/noapte), detectarea bicicliștilor (zi), asistență în trafic transversal (detecția vehiculelor și a pietonilor), asistență la întoarcerea volanului în caz de urgență. Există, de asemenea, un control adaptiv inteligent al vitezei de croazieră (gamă completă de viteză pentru Yaris Hybrid), precum și un sistem de citire a indicatoarelor rutiere, fază lungă automată și un avertisment pentru realinierea accidentală la rotirea volanului și asistența pentru menținerea benzii. Asistența pentru evitarea coliziunilor a fost îmbunătățită cu o performanță mult mai bună, precum și o creștere a numărului de funcții. În primul rând, viteza cu care este posibilă menținerea unei distanțe față de vehicul ca parte a sistemului de pre-coliziune (PCS) a fost mărită la 180 km/h. De asemenea, PCS are acum capacitatea de a detecta pietonii pe calea vehiculului, în timpul condusului de zi sau de noapte, la viteze de până la 80 km/h, și bicicliștii în timpul conducerii în timpul zilei.
Yaris este acum prima Toyota care este echipată cu un sistem de asistență la viraj în intersecție. Ajută la evitarea pericolului obișnuit de a ciocni un vehicul sau de a lovi un pieton atunci când virați la o intersecție. Dacă sistemul detectează un pieton care traversează drumul în care vehiculul virează sau dacă există riscul ca vehiculul să intre pe calea unui vehicul care se apropie, se va auzi un avertisment sonor și, dacă șoferul nu reacționează, frânele vor fi aplicat automat. Această funcție funcționează la viteze între 10 și 25 km/h. O actualizare a sistemului Toyota Safety Sense include controlul adaptiv al vitezei de croazieră pe Yaris Hybrid, care funcționează la viteze de la 0 la 180 km/h. Acesta opri mașina dacă vehiculul din față se oprește. Dacă oprirea durează mai puțin de trei secunde, sistemul repornește mașina, dacă oprirea durează mai mult, mașina poate fi pornită apăsând ușor pedala de accelerație sau apăsând comutatorul ACC. Pe lângă creșterea siguranței, acest lucru permite o conducere mai relaxată în trafic intens, cu opriri frecvente. ACC funcționează întotdeauna cu sistemul de citire a semnelor de circulație al vehiculului pentru a informa șoferul cu privire la limita de viteză atunci când limita de viteză se modifică.
Rotirea volanului în caz de urgență
Întoarcerea volanului în caz de urgență este o altă inovație Toyota. Această funcție ajută șoferul atunci când există pericolul de a întâlni un pieton sau un obstacol în calea deplasării și când este necesar să manevreze pentru a evita un impact. Sistemul oferă un cuplu suplimentar volanului pentru a crește stabilitatea vehiculului și a împiedica mașina să părăsească banda de circulație.
Pentru a preveni impacturile frecvente în timpul manevrelor la viteză redusă, avertizarea traficului din spate este disponibilă ca opțiune, inclusiv frânarea automată care funcționează atunci când sistemul detectează vehiculele care se apropie din sens opus atunci când ies înapoi dintr-un spațiu de parcare sau când există posibilitatea de a lovi un vehicul staționat când parcați . Această opțiune include și un monitor pentru unghiul mort care va avertiza șoferul despre un vehicul posibil nedetectat pe o parte sau pe cealaltă. Există, de asemenea, un sonor inteligent pentru obstacole care îi poate ajuta pe șoferi să evite loviturile și zgârieturile minore care se întâmplă cu ușurință la parcare și sunt costisitoare de reparat. Dacă senzorii cu ultrasunete din spatele mașinii detectează un obiect și vor determina că există posibilitatea unei coliziuni cu acesta, frânarea automată este activată pentru a preveni acea coliziune.
Cât de importantă este Yaris pentru Toyota este arătat clar de faptul că, în cei 20 de ani de existență, a devenit cel mai important dintre modelele lor din Europa, crescând constant numărul total de vehicule vândute și cota de piață. Anul trecut, au fost înregistrate vânzări de aproximativ 224.000 de vehicule, care a atins 7,6% din piață în segmentul B, devenind cel mai bine vândut model Toyota din Europa, reprezentând peste 22% din vânzările de mașini noi.
Producție în Franța
Noul Yaris este produs la uzina Toyota Motor Manufacturing France din Onnaing, lângă Valenciennes, unde s-au investit 300 de milioane de euro pentru a permite producția de vehicule TNGA. Motorul Hybrid Dynamic Force de 1,5 litri și transmisia hibridă sunt produse la Toyota Motor Manufacturing Poland. Acum, la începutul vânzărilor, sunt planificate până la șapte niveluri de echipare: Luna, Stella, Sol, Sport, Elegant, Style și Premiere. Să mai menționăm că Toyota oferă o garanție de 5 ani, fără limită de kilometraj, precum și o garanție de 10 ani la bateria hibridă.
Sperăm că v-a făcut plăcere să citiți acest articol despre Toyota Yaris. Pentru mai multe știri și informații utile, atât cât și despre atelierul nostru, vă invităm pe autochelu.ro. De asemenea, vă invităm să ne urmăriți pe platformele de socializare (Facebook, YouTube și Instagram), pentru a fi primul care află noutățile din lumea auto.